Летищата са вратите на съвременните
градове. Преди да си напуснал аерогарата
е добре да се огледаш и събереш първи впечатления за домакините. С представата
за модерно летище може да се измерва
времето. Ако се започне от бетонните сгради на старите европейски градове и се
стигне до леките мрежести конструкции
както тези в Хонг-Конг и
Минеаполис, Денвър и много други.
Ако градът е на море, то пистата започва от самата вода и те кара
инстинктивно да си повдигнеш краката, за да не ги намокриш, ако самолетът “случайно” кацне по-рано.
Когато някой посети повече от десет-двадесет
летища представите му се объркват и вече не е сигурен къде и какво е видял. Към традиционните изисквания за
чистота, организираност на движението, наличие на достатъчно забавления и
експонати на изкуството, декоративна растителност и фонтани, се добави допълнителна - преценка, сигурност.
Преди около 40 години на летището в
Рим видях за първи път въоръжена охрана.
И до сега са пред очите ми
големите автоматични пушки и напрегнатите погледи на карабинерите.
Тогава само те знаеха защо са там. Сега
сме спокойни, ако са наоколо.
Не знам защо на мене най-много ми
допада Хитроу, едно от летищата на Лондон, другото - Гетуик, както тези на Франкфурт, Ванкувьр, Чикаго и Ню Йорк ме
притесняват. Трябва да се пренасяш на големи разстояния с транспортни средства
и господ знае дали, ако си сбъркал въпреки обилните маркировки, ще успееш да се
добереш до своя самолет навреме. На Хитроу мога
да си живея и нищо няма да ми липсва. Храна, вещи, забавления, контакти
със света, всичко е на точното място. Метрото от подземието ме извежда до всяка
желана точка в Лондон. Мога да се разхождам до тъмно из площади, дворци,
галерии и градини. В последния момент скачам в метрото, грабвам си багажа от
гардероба, изпращам Е-мейл да ме посрещнат и отпускам уморени кости в самолета.
Може би е така и за летищата, които не харесах. То е въпрос на недостатъчна
информация и предпочитания.
Най-голямото
“летище” на света е държавата Бразилия и най-големият “самолет” е самата
столица - Бразил. Това е голямото им
чудо. Да построят столица в средата на джунглата, далече от всякаква
цивилизация, да я обиколят с огромно изкуствено езеро и да проектират плана на
града като силует на самолет. Ако не знаеш предварително и не гледаш преди
кацане, пропускаш единствения си шанс, да видиш от въздуха град-самолет, кацнал
на летище-държава.
Централното тяло
на “самолета”- фюзилаж е се състои
от два булеварда с по няколко платна в
противоположни посоки, разделени с
широка тревна площ. От двете му страни са всички министерства, основни държавни
и градски институции, театър, стадион, катедрали. На носа на “самолета” са сградите на
президентството и парламента, а на опашката - малка осъвременена реплика на индиански храм на
племето, населявало това място. В страни от тях е красива модерна катедрала.
В средата е
мемориалът на бразилският президент Кубчек, чиято смелост и амбиция успява да
засели в сърцето на джунглата около шестстотин хиляди души и да премести
там международната дипломация и цялата
държавна администрация.
От двете страни на фюзилажа, на
крилата са разположени хотелите - от ляво и жилищните сгради - от дясно. Площта
е огромна, всички сгради имат модерна архитектура, заобиколени от тропическа
зеленина и фонтани. Градът може да се утрои, защото много терени чакат своите
бъдещи заселници. Може би тогава гледката от въздуха ще бъде много по-отчетлива
и импозантна.
Пистата се оказа истинско езеро и колелата ни пръскаха фонтани във всички посоки. Летището носеше всички белези на скорошно наводнение. По подове и пейки спяха хора, прегърнали познатите малки самолетни възглавнички и оскъдни одеалца. Други вече чакаха на дълги и дебели опашки за презаверка на билетите си. Това ежедневие вече не учудва пасажерите. Тези дни един закъснял априлски ураган затвори за двадесет и четири часа летището на Денвър, Колорадо.
Телевизията ни показа умърлушените лица на малка група ученици, които били на ваканция и преди отлитане изхарчили парите си. Само че, дълго не отлетели. Е, средното телесно тегло на американците е деветдесет килограма, нека станат по-грациозни. Звучи зловещо, взимам си думите назад.
Да говори човек за летище Кенеди, значи да описва град. Три-четири пьти съм кацала там и все на различни места излизам от самолетите. Само перфектната маркировка и добрата организация са спасение в това огромно пространство. Спомняте ли си филма “Летището” с Том Ханг, ето това е съвременното голямо летище. Можеш да изкараш живота си там без да го напускаш.
Дубай – какво очаквате от страната на Бурж Калифа и Бурж Ал Араб
? Ориенталско изобилие, замах и блясък, изпълнени от строители,
които са надрасли отдавна континета. Няма защо да изреждам, там имаше всичко от
всичко, понякога малко сладникаво, друг път чудесно и неповторимо. Пак снимките
ще оставя да говорят.
Летището на Ню Делхи остана забулено в
неизвестност за нас, защото кацнахме и излетяхме по тъмно. Остана ни само да
расъждаваме как са успяли да адаптират международните виждания за летище към индииската култура? Това се проявява в
дребните подробности, колкото да ни стане ясно веднага, че сме в Индия.
Хубаво летище са си направили унгарците и как не,
то е в Будапеща. Няколко пъти съм била там и винаги им се радвам.
Градостроителите на столицата не са скъпили средства, за да я направят красива,
защото още преди 100 г.са гледали с 300 години напред.
Мислите, че ще завърша с няколко думи за новото българското летище. Не е лошо но, ще изчакам да го довършат и тогава ще говоря. Ще кажа, обаче, че унгарците и с новото си летище са пак далече пред нас. Аз и за много други неща им свалям шапка. Ние сме близко в много отношения, но все пак ако направим състезание, дали ние българите ще ги достигнем и ако, не какво ни пречи?
No comments:
Post a Comment