Следващата сутрин започна с посещение на царския
комплекс, където на площ от 1500 кв. м.са
разположени палатите, гробниците и
храмовете на династия Шакри. При нашето
посещение царете бяха достигнали до Рама
девети. Царската територия е добре оградена, независимо от цялата обич и
респект към трона.
Трудно може да се
каже кое е най-хубаво. За всеобща радост строителите не са се притеснявали нито
за време, нито за пари, поради което пред нашите смаяни очи се издигаха едно от
друго по-богато орнаментирани творения на строителството. За три века
тайландската, китайската, френската и викторианската архитектура , така са се вплели, че се
чудехме за какво да мислим, за история или за изкуство. Бяхме като
хипнотизирани от този парад на изящество и екзотика.
Влезнахме в
комплекса от вратата, която е най-близо до храма на Emerald Buddha – изумрудения Буда, който посетихме преди това. Той не
търпи голи крака и поради това придърпах панталона си до глезените, като
внимавах много да не се навеждам и
открия кръста си, че знам ли.
Този Буда бил
открит в Chiang Mai през 1464
година и дълго пътешествал до храмът Wat Phra ,
където е сега. Пак по сведения на гида научихме че, Буда „сам си избрал” мястото и затова около него се издигнали палатите. Скулптурата
е в естествена големина и е най-уважаваната от тайландците. Самият цар я
преоблича три пъти в годината, в началото на всеки сезон.
Дойде време и за
храма на Златния Буда. Ослепителният блясък и внушителни размери
на седналият Буда , изработен от
над пет тона злато, наистина
респектира. Пред него има вази с цветя и различни малки фигури. Ние, а да не говорим
за вярващите, се чувствахме доста безпомощни пред колоса, което всъщност е предназначението на
религиозните статуи. Колкото и да се мъча да кажа повече суперлативи не излиза.
Олтарът на катедралата в Сарагоса е
направен с два-три пъти повече злато, но гледката е коренно различна и не по-малко
впечатляваща.
На мене повече
ми харесаха други четири фигури на Буда, поставени в придверието на храма Wat Traimit. Те са седнали съвсем еднакво, както и всички
медитиращи и превъзнасящи се будисти. Тази поза може да е здравословна, но мене
никога не ми е допадала, по тази причина не съм я опитвала и когато
ставите ми бяха съвсем меки. Сигурно
затова съдбата ми направи този номер, като научи любимият ми шестмесечен внук
да седи с кръстосани крачета. Нещо повече , той изнамери начин да се
предвижда в тази позиция,
подскачайки подпрян на ръце...вместо да
пълзи. Слава Богу, това отмина, всички го отдадоха на неговия евро-американски произход и никой не обърна внимание на „божественото начало”.
Позлатяването на
страничните фигури на Буда бе предоставено на посетителите. На влизане в храма,
почти всеки купува цветя и пликчета с варак.
Цветята отиват пред избрания Буда, а златото се прилепя на някоя от
фигурите. Това ги прави рунтави, но не толкова златни както колоса.
С пълното съзнание, че и да дам
имената на различните царски гробници и храмове на династията Шакри, няма да
обогатя, а само ще натоваря изложението, реших да покажа снимките на
някои от тях, като анонимни представители на архитектура.
Изпълнихме задълженията си към малките Буди и продължихме уверени, че ни
чака още много, злато покрило стени
покриви и орнаменти. Изобилието от
грациозно изваяни фигури и тази
хармония от цветове и форми на всичко, което ни заобикаляше, сякаш ни пренасяше в детските сънища.
Най-значителната
постройка в комплекса беше Grand Palaсе Hall – Царският
дворец. Тя е проектирана от английски архитект, който се постарал да угоди на
всички богове. В резултат се получило нещо, което местните хора нарекли „Западняк с тайландска шапка” . Над червения,
камък, който покрива първия етаж се издигат с целия си блясък колонадите и
сводестите прозорци на втория и третия етаж. На върха на това невероятно
творение смесило френски и викториански стил се кипри искрящ покрив, където са
си дали среща китайският и тай- стилът. Палитрата се обогатява от позлатените орнаменти, червените и зелени
керемиди на покрива. На две златни кули с пилони се веят големи национални
знамена.
Не можеш да откъснеш очи, гледаш и мислиш как
може да е толкова чудесно. Нямам повече думи, освен да добавя, че палатът е
толкова очарователен от вън, колкото и от вътре. В няколко зали са подредени портрети на царете
от династията Шакри, както и на чуждестранни царски величия. По-голямата част на сградата е отворена за
посещение. Ех, защо нямахме цял месец
време, та да се нарадваме.
Интересна е историята на националните символи.
Тайландското знаме до първата световна война изобразявало величествен бял лъв,
извезан върху червена коприна. За съжаление, представителите на ООН не
го разтълкували правилно и царят
се принудил да го смени. Той решил да се присъедини към скучния пример на много
нации, като обединил червено, бяло и синьо – цветовете на нацията, монархията и
религията. От тогава това знаме се вее над всички по-големи държавни сгради в
столицата и цялата страна. То се вдига и сваля сутрин и вечер с всички почести,
под звуците на националния химн. Радиото и телевизията предават ритуала, кината
спират прожекцията по същата причина, градския транспорт също спира и отдава почести.
Въпреки, че
не искам да претрупвам картната с още
злато, а то беше много, не мога да не споделя възхищението си от „Reclining Buddha” – Полегналият
Буда. Модернизмът в изобразителното изкуство се появил в резултат от
потребността на хората за нещо ново. Хъм, кога и колко ново? В най-стария и
най-широкия храм в Банкок, Wat Po на площ от 46 м дължина,
15 м ширина и 5 м височина си е полегнал един Буда. За
разлика от другия Буда, този е само позлатен, то иначе цялото злато на инките
трябваше да тръгне в тази посока. Снимката дава идея за формите и аз ще
икономисам описанието, но не мога да отмина подметките му. Те са изработени от
черен седеф и целите изографисани със сто и осемте притчи на
Буда, не ги прочетохме...макар да съм сигурна, че са мъдри. Около този
храм са по-малки сгради, където са подредени хиляда бронзови Буди, какво
изобилие, какво преклонение.
Независимо от всичко,
което са сътворили, за всеобща туристическа радост, тайландските царе вече
нямат решителна власт в управлението на страната. Те се занимават с реализиране
на различни проекти, свързани с подобряване на образованието, земеделието и
трудовата заетост на населението.
Въпреки това, привързаността към тях е била толкова голяма, че техни портрети
и сега
могат да се видят на много места из града, включително и частни къщи. В това се убедихме при обиколката си с лодка
по река Chao Praya.
Така в няколко незабравими дни успяхме да натрупаме впечaтления за години, а какво би било, ако можехме да поживеем там. Някои като Николас Кейдж, например го правят, само трябва да си купим островче и ние.
Къде тази радост, къде това време, къде тези пари. Ех тази проза, винаги се намесва.
Къде тази радост, къде това време, къде тези пари. Ех тази проза, винаги се намесва.
No comments:
Post a Comment